Új generáció lépett a munkaerőpiacra, új szemlélettel és elvárásokkal. A Z-sek, azaz azok a fiatalok, akik a 21. század elején születtek, új kihívásokkal szembesítik a humánerőforrással dolgozókat: a digitális kor digitalizált gyermekei olyan jellemzőkkel és preferenciákkal rendelkeznek, amelyek alapvetően formálják a munkahelyi dinamikát és kultúrát. A vállalatoknak érdemes felkészülniük arra, hogyan kezeljék és hogyan vonzzák be őket, annak érdekében, hogy sikeresen alkalmazkodjanak az új generáció elvárásaihoz és potenciáljához. Íme néhány lépés, amelyek segíthet egy vállalatnak kapcsolatot teremteni a Z generációval:
- Vállalati értékek és misszió: A Z generáció tagjai számára az értékteremtés kiemelten fontos, melyet ideális esetben a munkájuk során is szeretnének megélni. Többségében hangsúlyt helyeznek arra, hogy egy vállalat mit ad vissza a társadalomnak. Fontos, hogy a vállalat által képviselt értékek vonzóak legyenek számukra. Ez magában foglalhatja a társadalmi felelősségvállalást, a környezeti fenntarthatóságot és a befogadó munkahely kialakítását.
- Technológia és innováció: Ők a digitális bennszülöttek, emiatt elvárják, hogy a munkahelyük is lépést tartson a technológiai fejlődéssel. A vállalatoknak fel kell készülniük arra, hogy a legújabb technológiai eszközöket és platformokat biztosítsák számukra, és ösztönözzék őket az innovációra és a kreatív gondolkodásra.
- Munka-magánélet egyensúlya: A Z generáció tagjai számára fontos az egyensúly a munka és a magánélet között, a pályakezdő értelmiségiek például már nem akarnak hosszú órákat tölteni a munkahelyi ingázással. A Covid óta átalakultak a munkarend, a távmunka és a rugalmas munkaidővel kapcsolatos elvárások. Maga a home office intézménye már nem egyesek kiváltsága, hanem egy egyensúlyra törekvő vállalat fontos fokmérője számukra. A vállalatoknak lehetőséget kell biztosítaniuk arra, hogy alkalmazkodjanak az egyéni igényekhez és preferenciákhoz.
- Képzés és fejlődési lehetőségek: A pályakezdők céltudatosabban szemlélik önmagukat a munkaerőpiacon. Ambíciózusak és vágyakoznak a személyes és szakmai fejlődésre. A vállalatoknak érdemes beruházni a képzésbe és fejlesztési lehetőségekbe, hogy vonzó munkahelyi környezetet teremtsenek számukra. Jó eszközök lehetnek a mentorprogramok, a „buddy”-k kijelölése, a különböző soft skillek fejlesztése. A kommunikációs készségek erősítése például azért is lehet gyümölcsöző, mert a Z-sek saját bevallásuk szerint is fejlődésre szorulnak ezen a területen.
- Kommunikáció és pozitív visszacsatolás: A Z generáció tagjai preferálják a nyílt és átlátható kommunikációt. Fontos, hogy a vállalatok rendszeresen kommunikáljanak velük, és adjanak nekik visszajelzést a teljesítményükről. Egy kötetlenebb, lazább hangvételű, pörgősebb munkahelyet képzelnek el ideálisnak, ahol a visszajelzések szakmailag legalább annyira építik őket, mint emberileg. Az interaktív kommunikációs eszközök, például az instant üzenetküldő alkalmazások és az online visszajelzési rendszerek segíthetnek a hatékony kommunikáció kialakításában.
Új elvárások jelennek meg egy általában magabiztosabb és ambiciózusabb, néhol már-már türelmetlenebb generáció tagjaiban. A Z generációval való hatékony együttműködés és elkötelezettség megteremtése kulcsfontosságú a vállalatok számára a versenyképesség és a fenntartható növekedés szempontjából. Azok a vállalatok, amelyek felismerik és kihasználják a Z generáció tagjainak egyedi jellemzőit és potenciálját, nagyobb valószínűséggel lesznek sikeresek a jövő munkaerőpiacán.
További ötletek és eszközök a Check-in 2 the Future és culTUNEration közös konferenciáján 2024. május 22-én. További információ a konferenciáról: https://www.cultuneration.hu/
A Check-in 2 The Future célja segíteni a Z generáció tagjait a sikeres munkaerőpiaci beilleszkedésben, közelíteni egymáshoz a munkáltatók és a fiatal munkavállalók egymással szemben támasztott elvárásait. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Erasmus+ program keretében valósul meg.